Sunday 19 February 2012

Baby girl ♥




hhaiii semuaaa ♥
dah lama tak update and online pagi-2 macam ni. haha >< actually aku dah buat entry ny sejak pagi tadi tapi re-post. so, hari ni nak update lagi pasal baby girl >< Baby girl ? haha, bukan baby aku okay, ni baby girl mak kawan aku Lily Loly yang telah lahir pada malam semalam bertarikh 18/02/2012 Tahniah kepada Lily Loly sekeluarga :)
Yang dapat babynya mak Lily tapi aku pulak yang excited nak bagi nama >< semalam aku ade carik beberapa nama Islam yang indah maksudnya. Take a look, mybe ia berguna buat anda semua, manelah tau ade yang tengah carik nama untuk baby dyorg or nak bagi cadangan kepada saudara mara yang baru mandapat baby. Tapi ni nama untuk baby girl lah >< pape pun, jom cekedout 10 nama baby girl yang menarik yang aku carik. keh-3~ :D


1. nur aimy adelia - cahaya, keberkatan, keadilan kita

2. nur durrah marissa - cahaya, mutiara, yang sopan santun

3. nur amili damia - cahaya, yang melakukan perkara benar, kebijaksanaan

4. nur ariana delisha -cahaya, full of life, happy

5. nur qistina wafa - cahaya, keadilan, kesetiaan

6. nur azzalea airis - cahaya, yang kekal abadi, bunga iris

7. nur hayfa aisy - cahaya, lembut suaranya, kemakmuran

8. nur adriana filzah - cahaya, nisbah, belahan jiwa

9. nur dhia zara - cahaya, sinaran, puteri

10. nur awadah raisha- cahaya, baik/lembut, kedermawan


haa, oke tak namanya ? kalau aku, aku pilih nur aimy marissa - cahaya, keberkatan, yang sopan santun kot sebab aku suka namanya, maksudnya pun baik :) Janganlah kita letak nama anak kita mengikut trend semata-mata tanpa memikirkan maksudnya. Dengan nama yang membawa maksud yang baik mudah-mudahan anak kita akan mendapat sedikit sebanyak sifat-2 yang ada pada maksud nama tersebut, tepuk dada tanya iman. btw, nama aku bermaksud cahaya perkasa >< *saje nak bgtau~ xD

Sunat hukumnya menamakan anak dengan nama yang baik. Ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan daripada Abu ad-Darda'
Rdhiallahu 'anhu, Rasulullah Salallahu 'alaihi wasallam telah bersabda : 



Maksudnya:

"sesungguhnya kamu akan dipanggil pada hari kiamat dengan nama-nama kamu dan nama-nama bapa kamu, maka perelokkanlah nama-nama kamu"
(hadis riwayat Ibnu Hibban)







Extra :

aku nak update sedikit tentang Sambutan Maulidur Rasul yang telah diadakan di sekolah aku semalam. Syukur Alhamdulillah, majlis telah berjaya diadakan dengan lancarnya dan kadet bomba perempuan telah pun berjaya mendapat tempat ke empat kategori banting dan tempat ke enam kategori perarakan. sangat-2 happy, tak sangka kami akan berjaya mendapat tempat :') oh ya! teringin jugak aku nak mintak pendapat. Adakah kami kelihatan seperti kembar ? -.- *merujuk gambar di bawah :




(kanan: adila hani, kiri: aku *balik dari Sambutan Maulidur Rasul)

Sejak darjah lima lagi ade orang yang kata kiteorg ny kembar, tapi aku rasa muka kiteorg jauh beza >< korang pulak rasa macam mana ? ^^" kalau nak bagi pendapat or komen sangat dialu-2kan :) 
So, sampai sini dulu entry pada kali ini. Sekian, As Salam :)


sincerely,
dayanaazman








anak tenggiling tidur mati, komen/like-lah kalau baik hati :)

0 comments:

 
copyright@Si.y Arts 2010